
Weekend przyniósł fanom motoryzacji ogromne emocje. Max Verstappen z zespołu Red Bull Racing zapisał się na kartach historii Formuły 1, bijąc rekord Michaela Schumachera podczas Grand Prix Włoch na torze Monza. W tym samym czasie w Monachium, legendarna marka Lotus zaprezentowała swoją wizję przyszłości, odsłaniając nowatorski samochód koncepcyjny „Theory 1” podczas targów IAA Mobility 2025.
Rekordowy wyścig i dominacja na torze Monza
Max Verstappen odniósł spektakularne zwycięstwo w Grand Prix Włoch, zdobywając trzeci puchar w tym sezonie. Holenderski kierowca, startujący z pole position, zdominował rywalizację od początku do końca, kończąc wyścig w formule „pole-to-win”. Jego triumf był nie tylko ważny dla atmosfery w zespole Red Bull, ale także ustanowił nowy, historyczny rekord toru Monza.
Verstappen pokonał 53 okrążenia w czasie 1 godziny, 13 minut i 23 sekund. Wynik ten jest o prawie minutę lepszy od poprzedniego rekordu, który w 2003 roku ustanowił Michael Schumacher (1 godzina, 14 minut i 19 sekund). Co więcej, Verstappen osiągnął najwyższą w historii F1 średnią prędkość wyścigu, wynoszącą 250,706 km/h, przewyższając tym samym dotychczasowe osiągnięcie Schumachera (247,585 km/h).
Po wyścigu Verstappen przyznał: „Start i pierwsze okrążenie były nieco nerwowe, ale później mogłem jechać swoim tempem. To był idealny dzień – samochód spisywał się fantastycznie, a pit-stopy były bezbłędne”.
Na podium obok Verstappena stanęli kierowcy McLarena – Lando Norris i Oscar Piastri, którzy zajęli odpowiednio drugie i trzecie miejsce, potwierdzając swoją pozycję faworytów do tegorocznego tytułu mistrzowskiego. Pomimo zwycięstwa, Verstappen w klasyfikacji generalnej kierowców zajmuje trzecie miejsce z 230 punktami. Liderem pozostaje Piastri (324 punkty), a drugie miejsce zajmuje Norris (293 punkty).
Lotus patrzy w przyszłość podczas IAA Mobility 2025
Równolegle z emocjami na torze, w Monachium marka Lotus przedstawiła swoją wizję przyszłości motoryzacji. Na specjalnie przygotowanym stoisku o powierzchni 190 m² na Königsplatz w centrum miasta, główną atrakcją jest koncepcyjny model „Theory 1”. Obok niego prezentowane są także inne ikony marki: legendarny bolid F1 Type 99T, którym jeździł Ayrton Senna, limitowana edycja Emira 99T oraz elektryczne modele Eletre i Emeya.
Model „Theory 1”, wystawiony w centralnym punkcie ekspozycji, stanowi esencję strategii Lotusa, łącząc nową generację osiągów, zaawansowaną technologię elektryczną oraz wizję zrównoważonego rozwoju. Kluczowym założeniem projektu jest filozofia „Challenge of 10”, która polega na zbudowaniu pojazdu przy użyciu zaledwie dziesięciu głównych rodzajów materiałów. Wykorzystano innowacyjne, lekkie i podlegające recyklingowi surowce, takie jak aluminium z odzysku, włókno węglowe i przezroczysty poliwęglan, realizując w ten sposób zasady gospodarki o obiegu zamkniętym.
Technologia i dziedzictwo w jednym
Wnętrze „Theory 1” wyposażono w autorski system Lotuswear, który za pomocą robotycznych tekstyliów na fotelach i kierownicy dostarcza haptycznych informacji zwrotnych. Wrażenia dopełnia system audio opracowany we współpracy z firmą KEF oraz zagłówki wydrukowane w technologii 3D.
Inżynierowie inspirowali się bolidem Lotus 49 F1, tworząc zintegrowaną strukturę podwozia z silnikiem i baterią. Centralnie umieszczony fotel kierowcy, trzymiejscowa kabina oraz system sterowania „steer-by-wire” podkreślają futurystyczny charakter sportowego samochodu. Osiągi i stabilność gwarantują aktywny tylny spojler, nisko położony środek ciężkości oraz układ hamulcowy AP Racing.
Hołd dla legendy F1
Na wystawie nie mogło zabraknąć historycznego akcentu. W specjalnej szklanej gablocie umieszczono bolid Lotus Type 99T. To właśnie w tym pojeździe legendarny Ayrton Senna odniósł zwycięstwo w Grand Prix Monako w 1987 roku. Był to pierwszy bolid F1, w którym zastosowano aktywne zawieszenie, co w tamtym sezonie pozwoliło Lotusowi i Sennie zająć trzecie miejsce w klasyfikacji konstruktorów i kierowców.
Nawiązaniem do tego historycznego modelu jest prezentowana obok limitowana edycja Lotus Emira 99T. Samochód ten wyróżnia się ikonicznym żółtym malowaniem i detalami stylistycznymi inspirowanymi bolidem Senny. Jego wyjątkowość podkreślają czarne logo Lotusa oraz specjalne oznaczenia „Emira Limited 1/12” umieszczone na słupku B i desce rozdzielczej.