
Podczas nadchodzącego Grand Prix Kanady 2025 bolid F1 Academy zespołu Red Bull, prowadzony przez Alishę Palmowski, przyciągnie uwagę zupełnie nowym, artystycznym malowaniem. Choć zazwyczaj jego wygląd nawiązuje do klasycznych barw Formuły 1 Red Bulla – ciemnoniebieskiego z czerwonymi i żółtymi akcentami – tym razem zyskał dynamiczną, barwną odsłonę stworzoną specjalnie na ten weekend. To projekt, który łączy kanadyjską historię, osobistą drogę Palmowski oraz misję samej serii F1 Academy.
Nowa grafika została zaprojektowana przez kanadyjską muralistkę Kirsten McCrea. Choć żółte logo Red Bulla nadal widnieje na przodzie bolidu i wlotach powietrza, cała reszta zyskała odważniejsze kolory – królewski błękit symbolizujący Quebec i czerwień odnoszącą się do Kanady. Karoseria pokryta została intensywnym niebieskim lakierem, przez środek bolidu biegnie jaśniejsza smuga, która łączy dwa byki – znak firmowy Red Bulla.
Z tego centralnego pasa wyłania się pierwszy motyw ruchu – żółte nasiona mniszka unoszą się w turkusowej przestrzeni, przywodząc na myśl symboliczne znaczenia. Inspiracją były kształty logo Expo 67 – światowej wystawy, która uczciła stulecie Kanady i stała się powodem powstania wyspy Île Notre-Dame, obecnie będącej siedzibą toru Circuit Gilles-Villeneuve. Te lekkie formy symbolizują nowe idee, marzenia i ich rozprzestrzenianie się.
Na tyle bolidu, wzdłuż tylnego skrzydła i wokół opon, widoczne są czerwone pierścienie ułożone w formie fal rozchodzących się w przestrzeni. „Ta czerwona fala z tyłu symbolizuje to, co robi Alisha” – tłumaczy McCrea. – „Efekt domina wywołany przez kobiety wchodzące w dziedziny, w których wcześniej ich nie było. To otwiera drogę innym, by mogły sobie wyobrazić, że one też mogą do czegoś takiego dążyć. I właśnie takie zmiany wywołuje sukces kobiet w zdominowanym przez mężczyzn świecie.”
Palmowski, która w sezonie 2025 debiutuje w F1 Academy jako etatowa zawodniczka, podziela tę ideę, choć podkreśla bardziej rolę samej serii niż swoją osobistą. F1 Academy zadebiutowała w 2023 roku, początkowo bez wsparcia zespołów F1 i bez transmisji na żywo. Obecnie wszystkie dziesięć zespołów Formuły 1 wspiera zawodniczki, wyścigi są transmitowane w ponad 160 krajach, a na Netfliksie ruszył serial dokumentalny w stylu „Drive to Survive”. Podobnie jak w seriach F2 i F3, wyścigi F1 Academy odbywają się podczas weekendów Grand Prix, jako wydarzenia towarzyszące.
Podczas niedawnego Grand Prix Miami, w czasie sesji autografów, wiele młodych dziewcząt podchodziło do Palmowski, dziękując jej za inspirację. Dla niej, fala symbolizuje właśnie ten ruch – „zmiany, jakie F1 Academy wprowadza w świecie motorsportu, gdzie stajemy się wzorem do naśladowania i zwiększamy udział kobiet w sporcie.”
Fakt, że bolid Palmowski stanie się „ruchomym płótnem”, miał ogromne znaczenie przy pracy McCrea nad projektem. Musiała ona zaplanować kompozycję tak, by była zrozumiała zarówno podczas jazdy z dużą prędkością, jak i na ekranie telewizora czy z trybun. Podczas wywiadu dla The Athletic, gdy po raz pierwszy zobaczyła wizualizację swojego projektu w wersji 3D, jej twarz rozpromieniała z dumy.
Artystka rozpoczęła pracę od około 80 różnych szkiców. Czerpała inspirację z przeszłych malowań bolidów, historii Alishy Palmowski i przemyśleń nad tym, czy młoda zawodniczka chciałaby się jeszcze bardziej wyróżnić w świecie motorsportu. Firma 1Password, partner programu Red Bull Racing Pepe Jeans Academy i sponsor F1 Academy, pomogła McCrea zawęzić pomysły i zbudować spójną opowieść.
„Bez takich partnerów jak 1Password nie miałabym dziś szansy występować w F1 Academy” – powiedziała później Palmowski. – „To dzięki nim młodzi, utalentowani ludzie – przyszli kierowcy, inżynierowie i liderzy – dostają prawdziwą szansę, by rozwijać się i realizować marzenia.”