Amerykańska firma rozrywkowa, która posiada prawa do Formuły 1 od 2016 roku, przejmie Dornę, właściciela MotoGP od 1992 roku oraz kontrolującego WSBK i Puchar Świata MotoE, w transakcji wycenionej na 4,2 miliarda euro.
Liberty przejmie 86% udziałów hiszpańskiej firmy, pozostawiając 14% w rękach zarządu MotoGP.
Wcześniej, 40% było własnością Bridgepoint – kanadyjskiego funduszu, który nabył swój udział w 2006 roku od CVC Capital Partners – a 38% należało do kanadyjskiego funduszu emerytalnego (CPPIB). Pozostałe 22% było podzielone między różnych dyrektorów Dorny, z Carmelo Ezpeletą (10%), CEO, jako wiodącą postacią.
Potwierdzenie transakcji zajęło więcej czasu, niż obie strony by chciały, biorąc pod uwagę, że były już od jakiegoś czasu zgodne co do warunków. W rzeczywistości początkowy plan zakładał ogłoszenie ruchu nawet przed otwarciem sezonu MotoGP na początku marca. Oczekuje się, że transakcja zostanie oficjalnie zakończona pod koniec 2024 roku.
Jednak możliwa interwencja organu Komisji Europejskiej regulującego rynek konkurencji skłoniła amerykańską stronę do wstrzymania się z porozumieniem.
Pozostaje do zobaczenia, jak Komisja Europejska zareaguje po analizie sprawy.
W 2006 roku, CVC chciało kontrolować zarówno F1, jak i MotoGP, ale europejskie organy antymonopolowe zmusiły luksemburski fundusz do pozbycia się swoich interesów w MotoGP, aby finalizować zakup F1, ponieważ europejski organ uznał, że jedna firma posiadająca obie serie nie byłaby dobra dla konkurencji w Unii Europejskiej.
W 2022 roku, ostatnim roku z danymi w Rejestrze Firm, Dorna Sports wygenerowała obrót w wysokości 474,8 miliona euro, co stanowiło wzrost o 33% w porównaniu z poprzednim rokiem (2021), który zakończył się stratą 7,8 miliona euro, jako rezultat echa pandemii.
Również w 2022 roku, firma z siedzibą w Madrycie zrefinansowała swoje długi na kwotę 975 milionów euro, aby zwiększyć swoją płynność, co jednocześnie pozwoliło na dystrybucję dywidend w wysokości 390 milionów euro dla jej akcjonariuszy.
Dla Dorny, droga z Liberty była zawsze preferowaną opcją, ale nie jedyną. W grę wchodziły również Qatar Sports Investments, katarski fundusz majątkowy, i TKO, konglomerat mediów i rozrywki, który między innymi posiada prawa do mistrzostw walki UFC.
Autosport rozumie, że alternatywa oferowana przez Liberty jest tą, która oferuje najwięcej gwarancji, aby zapewnić jak najbardziej organiczne przejście.
Oczekuje się, że osoby na kluczowych stanowiskach zarządzających MotoGP, Ezpeleta i jego syn, Carlos (dyrektor sportowy), pozostaną na czele przez okres czasu, który prawdopodobnie został ustalony w kontrakcie.